DALAM KEHILANGAN, KU TEMUI IMAN DAN NUR-MU..

aku suka menulis,aku menulis untuk diri sendiri,untuk kepuasan hati dan untuk dikongsi pada yang sudi..

aku mungkin berkias dalam untaian kata-kata..kadangkala sukar untuk kau fahami ertinya...

aku menulis adalah cara bagiku untuk meluahkan rasa,melukis isi hati dan kurangkaikan kata-kata yang hanya seindah biasa.....

Sunday 17 February 2013

Rahsia Kebahagiaan

Rahsia kebahagiaan adalah memusatkan perhatian pada kebaikan dalam diri orang lain. Sebab, hidup bagaikan lukisan, Untuk melihat keindahan lukisan yang terbaik sekalipun, perlu kita lihat di bawah sinar yang terang, bukan di tempat yang tertutup dan gelap umpama di dalam kawasan hutan.Rahsia kebahagiaan adalah tidak cuba menghindari kesulitan. Dengan mendaki bukit, lalu menuruninya, kaki seseorang akan menjadi kuat.

Rahsia kebahagiaan adalah melakukan segala sesuatu bagi orang lain. Air yang tak mengalir tidak akan merebak jauh. Namun, air yang mengalir dengan bebas selalu segar dan jernih.

Rahsia kebahagiaan adalah belajar dari orang lain, tetapi bukan cuba mengajari mereka. Semakin Anda menunjukkan segala pengetahuan yang anda tahu, semakin ramai orang yang akan mencuba menemukan kekurangan dalam pengetahuan Anda. 

Rahsia kebahagiaan adalah kebaikan hati, memandang orang lain sebagai sebahagian anggota keluarga anda. Sebab, setiap ciptaan adalah tanggungjawab anda. Kita semua adalah ciptaan Tuhan yang satu.

Rahsia kebahagiaan adalah tertawa bersama orang lain, sebagai sahabat, dan bukan mentertawakan mereka, sebagai hakim.

Rahsia kebahagiaan adalah tidak sombong. Bila Anda menganggap mereka penting, anda akan memiliki sahabat ke manapun anda pergi. Ingatlah bahwa musang yang paling besar akan mengeluarkan bau yang paling menyengat.

Kebahagiaan datang kepada mereka yang memberikan cintanya secara bebas, yang tidak meminta orang lain mencintai mereka terlebih dahulu. Bermurah hatilah seperti mentari yang memancarkan sinarnya tanpa terlebih dahulu bertanya apakah manusia di Bumi patut menerima kehangatannya.

Kebahagiaan bererti menerima apapun yang datang, dan selalu mengatakan kepada diri sendiri “Aku bebas dalam diriku”.

Kebahagiaan bererti membuat orang lain bahagia. Padang rumput yang penuh bunga saling memerlukan pohon-pohon di sekelilingnya, bukan bangunan-bangunan kaku yang megah berdiri tinggi. Kelilingilah padang hidup anda dengan kebahagiaan.

Kebahagiaan berasal dari menerima orang lain seadanya.Bukankah akan membosankan hidup ini jika setiap orang sama tabiat dan fizikalnya. Bukankah taman pun akan tampak janggal bila semua bunganya berwarna ungu?

Rahsia kebahagiaan adalah menjaga agar hati anda dapat terbuka bagi orang lain, dan seterusnya dapat menyelitkan mereka, antara sebahagian babak perjalanan hidup anda. Hati laksana pintu sebuah rumah. Cahaya matahari hanya dapat masuk bilamana pintu rumah itu dibuka lebar.

Rahsia kebahagiaan adalah memahami bahwa persahabatan jauh lebih berharga daripada barang keperluan, lebih berharga daripada mengurusi urusan sendiri,lebih berharga dari berlian permata yang akan habis jika dikikis dengan kertas pasir yang berharga seringgit mungkin.

Renungkan setiap rahsia yang ada di dalamnya. Cuba rasakan apa yang terkandung di dalam kebahagian itu sendiri.


( Eddy Loko Nasution)

No comments:

Post a Comment